خوانشی از نقد اسطوره اییِ داستان اُنیتشا اثر ژان-ماری گوستاو لوکلزیو

نویسندگان

vahid nejad mohammad

maître assistante, université de tabriz martine mathieu-job

professeur de littérature française et francophone, université de michel de montaigne, bordeaux 3, france

چکیده

ُمان اُنیتشا اثر لوکلزیو، نویسنده فرانسوی، بازنمود واقعی اسطوره­ایی و تاریخی از سرزمین آفریقای غربی (نیجریه) است. داستان اُنیتشا «روایت» را به وقایع اسطوره­ایی مرتبط می­کند که با تصاویر سَمبلیک عینیّت می­یابند. به نظر ژیلبر دوران(gilbert durand) ارزش پایدار فرهنگهای انسانی در این واقعیت اساس گرفته که آنها قادر هستند «زبانهای سَمبلیک» را با نشانه­های خود بازنمایی کنند. بدین­دلیل همین فرهنگها بطور ناخودآگاه به تصاویری معنادار متوسّل می­شوند. زیلبر دوران در کاوشهای تاریخی و اسطوره­شناختیِ خود، ساختار مستترِ اسطوره­های تاریخی-انسانی را همچون کلود لِوی-استراوس آشکار می­کند. ساختارهایی که در قلمرو وسیع تصاویر سَمبلیک مأوا گرفته­اند. لوکلزیو نیز با داستان اُنیتشا و با نوشتاری بسیار متفاوت از «خواب و واقعیت»، اسطوره­ها و ساختارهای پیچیده آنها را در قلب آفریقا به تصویر می­کشد. در این مقاله با توسّل به رویکرد نقد اسطوره­ایی ژیلبرت دوران، و با شناسایی ریز-ساختارهای اسطوره­ایی به ابر-ساختارهایی دست خواهیم یافت که تحول ذهنیت­ها، تجارب، خواب و ادراک انسانی را در بستر تاریخ نشان می­دهند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

دریافت ژان-ماری گوستاو لوکلزیو در ایران

پیدایش نقد ادبی همزمان با پیدایش نوشتار است زیرا به بررسی نقاط ضعف و قدرت متون می­پردازد. در طی قرون متمادی، این حوزه متحمل تغییرات بسیاری شده است: نقد توصیفی و تحلیلی جایگزین نقد مفهومی شده‌اند و در حال حاضر نظریه دریافت یائوس توجه بسیاری از منتقدین را به خود جذب کرده است. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا با تکیه بر این نظریه دریافت ژان-ماری گوستاو لوکلزیو را در ایران بررسی کنیم. از آنجایی‌که تر...

متن کامل

تلفیق افسانه و اسطوره در داستان‌های کوتاه ژان- ماری گوستاو لوکلزیو

داستان کوتاه، همواره به عنوان یکی از ژانرهای اصلی بسیاری از روایات ادبی مطرح بوده و مطالعات فراوانی که در زمینه ویژگی‌ها و عناصر سازندة آن صورت گرفته، مؤید همین مهم است. در واقع همین ویژگی‌هایند که روایت را در داستان‌های کوتاه از سایر انواع ادبی متمایز می‌سازند. اما گاهی ادبیات معاصر فرانسه این مرزها را در هم آمیخته و تشخیص ژانرهای ادبی را بسیار دشوار می‌سازد. اغلب داستان‌های ژان ماری گوستاو لو...

متن کامل

تلفیق افسانه و اسطوره در داستان های کوتاه ژان- ماری گوستاو لوکلزیو

داستان کوتاه، همواره به عنوان یکی از ژانرهای اصلی بسیاری از روایات ادبی مطرح بوده و مطالعات فراوانی که در زمینه ویژگی ها و عناصر سازندة آن صورت گرفته، مؤید همین مهم است. در واقع همین ویژگی هایند که روایت را در داستان های کوتاه از سایر انواع ادبی متمایز می سازند. اما گاهی ادبیات معاصر فرانسه این مرزها را در هم آمیخته و تشخیص ژانرهای ادبی را بسیار دشوار می سازد. اغلب داستان های ژان ماری گوستاو لو...

متن کامل

بررسی تحلیلی رمان بیابان اثر ژان ماری گوستاو لوکلزیو

بررسی رمان بیابان بهانه ای است برای بررسی معضل قرن جدید،بررسی دغدغه ی نویسنده ی اثر.لوکلزیو در مواجهه با بومیان به شیوه ای از زندگی دست یافته که آرمان همیشگی وی بوده و آن را در قالب شخصیت رمان هایش به منصه ظهور می رساند.هدف از بررسی موجود،پرداختن به ماهیت اثر بیابان می باشد.فلذا در راستای نیل به این مقصود دو پرسش اساسی مطرح می گردد:فضای اصلی داستان حول چه محور هایی می گردد؟نقش شخصیت های اصلی دا...

فضاهای فرهنگی در رمان کویر اثر ژان – ماری گوستاو لوکلزیو

ژان – ماری گوستاو لوکلزیو ، که درسال 2008 برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات شد، به عنوان یکی از برجسته ترین معرفان ادبیات معاصر فرانسه محسوب می شود .می توان گفت که وی بخش بزرگی از شهرت ادبی خویش را مدیون شاهکار خود کتاب «کویر» است که درآن دغدغه ی اصلیش، یعنی فضای فرهنگی و روابط میان فرهنگی فضاهای گوناگون را به تصویر می کشد. «کویر» متشکل از دو داستان است که در هم تنیده و به تناوب روایت می شوند و ساختا...

15 صفحه اول

ابعاد حرکت در سه اثر داستانی ژان-ماری گوستاو لوکلزیو

حرکت،یکی از ویژگی ها و موضوعات اساسی در آثار لوکلزیو است. از حرکت معانی مختلفی برداشت می شود که مثلاً می توان به ویژگی کسی که در حال حرکت است و یا به تغییرمکان یا موقعیتی اطلاق نمود. حرکت برای لوکلزیو به جابجایی ساده درمکان یا فضا خلاصه نمی شود، بلکه نوعی فلسفه، نوعی نگاه ویژه و خاص، صورتی از تفکر و اندیشه است. در داستان های لوکلزیو تغییر مکان به وفور دیده می شود. قهرمان ها و شخصیت هایش، همانن...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
recherches en langue et litterature françaises

جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۱۰۱-۱۲۴

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023